Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Góra
Menu górne
Treść główna
Menu prawe
Dół strony
Znajdujesz się w: Strona główna / Samorząd Gminy / Sołectwa / Historia - zabytki / Michałków

Michałków

 

Michałków - wieś w powiecie ostrowskim (województwo wielkopolskie). Położona ok. 5 km na północ od Ostrowa Wielkopolskiego (dojazd autobusami ostrowskiej komunikacji miejskiej).W przeszłości folwark Michałków na przedpolu Lewkowa. Obecnie osada licząca zaledwie kilkudziesięciu mieszkańców. We wsi trzy pomnikowe drzewa.

Lotnisko Aeroklubu Ostrowskiego
Na skraju Michałkowa znajduje się, od 1954 roku, lotnisko Aeroklubu Ostrowskiego.

  • Port - budynki obsługujące lotnisko, klub spadachroniarski, kawiarnia.
  • Lotnisko - trawiaste, z jednym krótkim, utwardzonym pasem startowym. Spadachroniarska Strefa Zrzutu Pyrlandia.
  • Baza Samolotów Gaśniczych.
  • Baza Leśna pod Lasem Szczury.

 
   - lotnisko_w_michalkowie2.jpg

- lotnisko_w_michalkowie3.jpg

- lotnisko_w_michalkowie4.jpg



Historyczny zarys Aeroklubu Ostrowskiego Już w latach międzywojennych na terenie Ostrowa Wielkopolskiego i jego regionu, sport lotniczy stawiał swe pierwsze kroki. Nie było w owym okresie w naszym mieście organizacji sportu lotniczego, nie mniej jednak szereg zwolenników tego sportu działało w ramach Aeroklubu Poznańskiego. Oni to propagowali sport lotniczy, a niejedni z nich później, jako piloci wojskowi walczyli po bohatersku w 1939 roku z przeważającymi siłami najeźdźcy hitlerowskiego. W latach przedwojennych nasze miasto było poważnym ośrodkiem modelarstwa lotniczego. Na największe jednak podkreślenie zasługuje fakt, że w Ostrowie Wlkp. została zrealizowana myśl konstruktorska. Konstruktorem i wykonawcą trzech typów awionetek był ostrowianin Józef Morisson, który nadał im symboliczną nazwę “Ostrovia" I, II i III. Zbudowaniu “Ostrovii" IV przeszkodził wybuch II wojny światowej. Samoloty te zbudowane w skromnych warunkach były jednak wyrazem nowoczesnych, jak na owe czasy, osiągnięć konstruktorskich, czego dowodem były zwycięstwa tych typów samolotów na rajdach krajowych. Dalsze postępy w rozwoju lotnictwa sportowego w Ostrowie Wielkopolskim, zostały przerwane działaniami wojennymi. Jednakże synowie ziemi ostrowskiej wywodzący się z działaczy lotnictwa sportowego, jako lotnicy wojskowi walczyli w powietrzu na wszystkich frontach, wnosili wkład w ostateczne zwycięstwo nad faszyzmem roznosząc chwałę i sławę lotnictwa polskiego. Ledwie wygasła pożoga wojenna, a już zwolennicy sportu lotniczego w Ostrowie Wielkopolskim przedsięwzięli niezbędne kroki do reaktywowania działalności lotnictwa sportowego. Wykorzystano do tego celu stare lotnisko ostrowskie z istniejącym tam hangarem. W dniu 19 sierpnia 1945 roku, garstka zapaleńców lotniczych zebrała się w celu powołania do życia Aeroklubu Ostrowskiego, wybierając pierwszy Tymczasowy Zarząd, w skład którego weszli: Morisson Józef - Prezes Rajski Józef - V-ce Prezes Szelczyński Franciszek - II V-ce Prezes.Ponadto w skład Zarządu weszli: Grzęda Henryk, Kamiński Kazimierz, Kucharczyk Irena, Cnotliwy Stanisław, Cnotliwy Czesław, Ast Jan, Karliński Marian, Wodniczak Kazimierz, Pawlak Wacław, Morisson Walenty, Morisson Edmund i Rynowiecki Tadeusz. Równocześnie, nie szczędząc wysiłku, pierwszy Zarząd Aeroklubu Ostrowskiego sprowadzał wszelkimi sposobami szybowce oraz urządzenia lotnicze. W dniu 4 listopada 1945 roku na lotnisku ostrowskim odbyły się pierwsze loty szybowcowe. Dzięki Armii Radzieckiej piloci ostrowscy w 1946 roku zostali wyposażeni w samoloty radzieckie typu PO-2. Dużej pomocy w powstaniu Aeroklubu Ostrowskiego udzielił ostrowianin mgr inż. Leja Wiktor, znany wybitny działacz lotniczy i jeden z najbardziej znanych modelarzy lotniczych okresu przedwojennego. Następne lata cechuje dynamiczny rozwój sportu lotniczego w Ostrowie, czego świadectwem był wzrost kadry sportowców, ich osiągnięcia sportowe, powiększenie i unowocześnienie sprzętu. Do najważniejszych osiągnięć w owym czasie na skalę światową były pierwsze najdłuższe przeloty szybowcowe, wykonane (ponad 500 km) przez Antoniego Śmigle, braci Zydorowiczaków oraz braci Cnotliwych. W dniu 11 czerwca 1954 roku instruktor spadochronowy Aeroklubu Ostrowskiego Jerzy Kubaczewski jako pierwszy Polak ustanowił rekord świata w skoku na celność lądowania z wysokości 600 m. Ponadto Aeroklub Ostrowski zdobył dwukrotnie pierwsze miejsce w Polsce we współzawodnictwie międzyklubowym, a przez wiele lat w tymże współzawodnictwie utrzymywał czołowa pozycję.Przełomowym zaś momentem w historii Aeroklubu Ostrowskiego było pobudowanie w 1956 roku nowoczesnego lotniska w Michałkowie. Aeroklub Ostrowski wyszkolił wielu doskonałych modelarzy lotniczych, skoczków spadochronowych, pilotów szybowcowych i samolotowych, którzy stanowili szereg rekordów krajowych i rekordów świata. Reprezentanci naszego Aeroklubu wiele razy zajmowali czołowe miejsca na mistrzostwach Polski a niejednokrotnie z powodzeniem bronili barw narodowych w kraju i za granicą.
Marlena Kruszyk
Wiadomości z Polski     |     Wiadomości ze Świata     |     Rozkład PKP     |     Rozkład PKS     |     Rozkład LOT     |     Kursy walut     |     Giełda     |     Lotto     |     Pogoda     |     
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez:CMS - SPI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.